De hoogvlieger en de lessen van de zeearend

Er was eens een vlieger en die voelde zich anders dan alle andere vliegers in zijn buurt.

Het viel de meeste dan ook gelijk op, dat het een echte hoogvlieger was. Hij maakte ingewikkelde duikvluchten en vloog ver boven de anderen uit.

De andere vliegers wisten niet dat dat de vlieger zich vaak ook alleen voelde, dat hij bang was om fouten te maken in de lucht en dat hij hoge eisen aan zichzelf stelde tijdens het vliegeren.

De vlieger kon dan wel heel hoog vliegen, maar hij bekeek de aarde ook vanuit een hele andere blik. Hij zag niet alleen huizen, bomen, het grasveld en de vijver. Hij zag hele woonwijken, dorpen, steden en natuurgebieden.

De vlieger begreep niet, waarom de andere vliegers dit niet gelijk zagen. Op sommige dagen deed de vlieger gewoon mee met de andere vliegers, omdat hij ook graag samen wilde vliegeren.

Op andere dagen had de vlieger, nergens zin in. Hij kwam op zulke dagen maar moeilijk van de grond. Hij voelde zich futloos en het vliegeren vond hij dan maar saai!

Tot hij op een dag een zeearend voorbij zag vliegen en de vlieger weer energie kreeg om de lucht in te gaan. Hé, wat ga jij hoog!” Glunderde de vlieger. De vlieger, moest weer even opgang komen, maar al snel vloog hij achter de zeearend aan. “Ik houd van snelheid, word bijna nooit moe en de andere vogels vinden mij een echte volhouder”, riep de zeearend trots.

De vlieger herkende zich gelijk in wat de zeearend zei maar op sommige dagen baalde hij ervan dat hij soms te snel door de lucht vloog, waardoor hij soms tegen andere vliegers aan vloog. Dan liep hij te mopperen waarom de andere vliegers niet langer mee met hem wilden doen, en dat ze terug naar de grond wilden. De zeearend leerde de vlieger dat hij moest uitgaan van zijn eigen talent en dit positief moest gaan inzetten, want snelheid, doorzettingsvermogen en veel energie hebben zijn prachtige kenmerken.

Toen de zeearend weg was merkte de vlieger dat het langzaamaan was gaan regenen. De vlieger hield niet van regen. De regendruppels kriebelde aan zijn vliegerdoek en de windstoten zorgde ervoor dat hij uit evenwicht raakte en alle kanten opvloog. In de verte hoorde hij getetter van een grote groep met meeuwen, die druk door de lucht vlogen. Hij besloot terug te gaan naar de grond en maakt een snoekduik onder het strandpaviljoen. Dat deed hem goed, hij voelde niet meer het vervelende getik van de druppels en de harde onweer was nu nog maar licht te horen. De vlieger dacht aan de wijze woorden van de zeearend. Hij wist dat zijn zintuigen heel sterk waren. Door te gaan schuilen had hij er geen last van en kon hij al snel zijn talent gaan inzetten. Hij zag de regendruppels vallen in de zee, werd blij van de prachtige zonnestralen langs de wolken heen en genoot van de geur van de zee.
Toen de vlieger in de verte een mooie regenboog zag ontstaan, voelde de vlieger een traan over zijn doek lopen. Wat genoot de vlieger van dit moment en wat was hij blij met het goede gesprek met de zeearend. Hij voelde gelijk zijn talenten, in plaats van te denken dat hij te gevoelig was of te snel huilt, want hooggevoelig zijn, je goed kunnen inleven en een luisterend oor zijn juist prachtige kenmerken.

Terwijl hij naar de regenboog zat te staren, werd zijn fantasie knop aan gezet. Hoe zou het zijn als de zeearend samen met hem de regenboog zou gebruiken als trampoline, en ze zo vanaf de regenboog, de zee in konden glijden? De vlieger kreeg een glimlach op zijn gezicht van deze gedachte. De vlieger had het talent om in beelden te denken en zag de arend al heen en weer stuiteren op de gele, rode en blauwe stroken van de regenboog. De leuke beelden gaven de vlieger veel energie en zorgde ervoor dat de vlieger niet ging nadenken over vragen zoals: Hoe zou de wereld eruit zien als je zelf met je afstandsbediening het weer zou kunnen regelen? Hierdoor kon de vlieger somber worden, omdat de vlieger snel kon denken, maar ook veel kon nadenken over de gevolgen. De vlieger zette zijn talent in: fantasie, positieve mindset, creativiteit en dat deed hem heel goed.

De zeearend had op afstand toe gekeken hoe de vlieger aan de slag was gegaan met zijn lessen. Hij was trots op de vlieger en riep hem nog een laatste les toe: “Zet al deze talenten in om de wereld nog mooier te maken, om andere vliegers te helpen en om te genieten van al je talenten, zei de zeearend. “Niet alle hoogvliegers zullen dezelfde talenten hebben, elke hoogvlieger is anders en uniek. Net zoals alle andere vliegers!

Het inzicht van de zeearend, had er voor gezorgd dat de vlieger zichzelf beter had leren kennen. Hij wist al dat hij veel vragen kon stellen en op een andere manier dacht dan de andere vliegers deden, maar de talenten die horen bij het doen, voelen (van binnen en buiten) en kijken die heeft hij door de zeearend geleerd. Elke keer als hij bij zichzelf voelt dat hij niet zijn talenten gebruikt, dan denkt hij weer even terug aan de lessen van de zeearend!

Sinds de vlieger, de zeearend heeft ontmoet, ligt hij niet vaak meer futloos op de grond, schakelt hij van een echte hoogvlieger, naar momenten met de andere vliegers. Komt hij soms andere hoogvliegers tegen en voelt hij zich minder alleen.

In bovenstaand verhaal zijn de 5 overgevoeligheden opgenomen van Dabrowski:
Intellectueel, emotioneel, verbeeldend, psychomotorisch en zintuigelijk.

De Hoogvlieger begeleidt kinderen bij deze overgevoeligheden en geeft kenniscolleges voor ouders en professionals over dit onderwerp. Binnenkort start de inschrijving voor een webinar gericht op deze overgevoeligheden bij jonge (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen.

Contact

In een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek kijken we samen hoe jouw kind zijn of haar talenten en kwaliteiten volop kan benutten. Schroom dus niet en mail naar info@dehoogvlieger.nl, dan plannen we meteen een afspraak in.